Strategia de Business de Tip “Reset”

De ce trebuie sa aplicam o strategie de reset?!

• Pentru ca in aceasta perioada, 70% din companii au nevoie de acest tip de strategie.
• Pentru ca este exact ce trebuie sa faca pentru a activa starea de “Supravietuire”.

Ghid Practic de realizare a Optiunii Strategice “Reset”

Sunt sunat in fiecare zi de cel putin sapte clienti sa ma intrebe ce ar trebui sa faca in aceasta perioada cu incercari grele si uneori, imposibil de gestionat. Inainte de Reorganizarea strategica a companiei, ar trebui sa activam optiunea de resetare a afacerii, parte integranta din strategia de “Reset”. Rezultatul final obtinut este conservarea resurselor companiei pana dupa trecerea pericolului in care se afla.

Ce inseamna o strategie de Reset?

In primul rand trebuie sa stiti ca strategia nu este un plan, nici un planificator de tip Gantt Chart sau orice alt instrument de planning. (Def) Strategia este un asamblu de elemente profesionale care permite abordarea algoritmica, dar practica, a modalitatilor prin care obiectivele companiei pot fi atinse. Mai simplu, strategia are la baza o metodologie care ajuta la: 1. Definirea unui proces, din cinci etape (Metodologie CBC Romania); 2. Definirea optiunii strategice, in cazul nostru optiunea este “Reset”; 3. Definirea mecanismelor necesare realizarii obiectivelor. Acestea, odata definite pot directiona pe cei implicati sa duca la bun sfarsit actiuni concrete; 4. Definirea modalitatilor tactice, adica: prin ce mijloace pot sa realizez obiectivele?; 5. Definirea metodelor si instrumentelor folosite in realizarea obiectivelor; 6. Definirea parghiilor de monitorizare (coordonare a activitatilor) si control.

Care sunt modalitatile tactice de activare a “Reset”?

Presupune resetarea tuturor activitatilor pana la nivelul la care sa putem controla veniturile si cheltuielile, dar si relatiile cu angajatii. Mecanismul este dat de reintoarcerea companiei la perioada in care totul era bine si puteam controla lucrurile. O sa incerc, in continuare, sa va redau etapele parcurse in vederea resetarii afacerii: Pasul Nr. 001 Stabilirea ariilor de analiza, decizie si actiune: 1. Nivelul de realizare al veniturilor (vanzarea produselor, dobanzi, chirie, vanzarea activelor,etc) din acest moment; 2. Nivelul de capitalizare din acest moment; 3. Contractele aflate pe rol; 4. Angajatii si gestionarea relatiei cu acestia.

Nivelul de realizare al vanzarilor din acest moment.

Veti face urmatoarele:

1. Veti analiza cat vindeti in acest moment (se ia volumul si valoarea medie: zilnica, saptamanala,etc);

2. Ce incasari aveti;

3. Ce cheltuieli aveti de facut;

4. Ce plati aveti de facut.

Nivelul de capitalizare actual. Veti face urmatoarele:

1. Veti analiza banii lichizi pe care ii aveti;

2. Veti analiza banii pe care stiti ca ii veti incasa sigur, in urmatoarele doua saptamani;

3. Veti analiza sursele de finantare sigure, ce pot veni in urmatoarele doua saptamani.

Contractele aflate pe rol. Veti face urmatoarele clasificari si actiuni:

1. Contractele in derulare, dar unde sunt sanse 100% sa se continue activitatea fara nici un risc; 2. Contractele unde sunt riscuri intre 81 si 99%;

3. Contractele unde sunt riscuri mai mici de 80%.

Angajatii si gestionarea relatiei cu ei. Veti face urmatoarele:

1. Lista nr. 001

a. Cei care muncesc fara sa fie impinsi de la spate;

b. Au viteza foarte buna de reactie, in ceea ce fac;

c. Se pot automotiva si autodetermina singuri;

d. Inteleg situatia de acum si isi asuma eforturile;

e. Au competente de specialisti sau experti;

f. Sunt manageri, dar se pot implica si la nivel de executie.

2. Lista nr. 002

a. Executanti si specialist;

b. Cei care au nevoie de usoara motivare si determinare, dar vor sa munceasca;

c. Isi doresc sa munceasca;

d. Va puteti baza pe ei, pentru a prelua munca celor din prima categorie, chiar si cu putina implicare din partea voastra.

3. Lista nr. 003

a. Cei de care erati siguri ca nu sunt potriviti;

b. Cei care au o atitudine negativa si pot “infecta pe ceilalti” de acest lucru;

c. Cei care lucreaza doar sub presiune;

d. Cei care au nevoie de supervizare maxima.

Pasul Nr II.

Stabiliti nivelul de marime la care doriti sa resetati compania:

1. Cat puteti si ce anume trebuie sa vindeti:

a. Alegeti doar produsele rentabile si vandabile.

2. Cat puteti incasa, cu siguranta;

3. Numarul de oameni de care aveti nevoie pentru a functiona la acest nivel, doar lista din categoria 1;

4. Refaceti repede obiectivele, sarcinile si responsabilitatile si asigurati-va ca cei alesi, le pot face si le cunosc;

5. Stabiliti obiective si actiuni concrete;

6. Faceti o celula de criza, in care va intalniti in fiecare zi (zoom sau fizic) si discutati stadiul in care va aflati.

Pasul Nr.III.

Controlati repede costurile

1. Renegociati contractele cu furnizorii; amanari sau inghet rate banci, amanari la plata, discounturi, rabat natural, limite, avantaje strategice, inghetarea sau anularea (unde este posibil) a contractelor pentru spatiile nefolosite in acest moment.

2. Eliminati produsele nerentabile a. Daca sunteti nevoiti sa le faceti- cresteti preturile (stiu, pare ciudat, dar asta trebuie sa faceti).

3. Centralizati costurile:

a. Deveniti ordonatorul platilor;

b. Achizitiile le veti face doar Dvs.

4. Vindeti tot parcul logistic pe care nu il mai folositi in acest moment. Numiti un om sa faca toate aceste lucruri:

a. Autoturisme;

b. Parc IT (cunosc firme care va pot achizitiona desktop-uri, servere,etc);

c. Daca aveti utilaje, incercati sa le inchiriati sau sa le vindeti.

5. Scapati de proprietatile de care nu mai aveti nevoie:

a. Asset-uri neprofitabile sau pe care nu le mai folositi; cladiri, birouri, terenuri,etc.

6. Angajati (numiti un om care sa fac asta sau daca nu aveti unul, faceti-o voi):

a. Renegociati salariile pentru aceasta perioada (60-70%);

b. Concediati angajatii din lista numarul trei;

c. Bagati in concediu tehnic sau fara plata (nu mai aveti deloc costuri), pe cei din lista doi.

7. Anulati sau stopati investitiile cu risc de decapitalizare.

Pasul Nr. IV.

Daca afacerea creste si asa trebuie sa se intample, faceti urmatoarele:

1. Reangajati specialistii de care aveti nevoie, cei din lista nr. 02;

2. Angajati alte persoane mult mai competente decat cele din companie, aveti de unde. In piata sunt oameni care de-abia asteapta sa aiba un loc de munca;

3. Cumparati utilajele de care aveti nevoie (daca aveti nevoie inseamna ca aveti si banii necesari);

4. Reorganizati-va la acest nivel de afacere;

5. Reluati afacerile cu furnizorii cu care ati incetat orice relatie, dar gradual;

6. Reluati investitiile pe care le-ati oprit.

 

Iata ce spune Vlad Enachescu – General Manager Telekom TV, despre experienta acestuia GM Masterclass Academy®

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*