Cum sa iti stabilesti obiective corecte si usor de realizat

Cea mai mare problema, generatoare de demotivare si lipsa de determinare a angajatilor, este data de modul in care Owner-ii si General Managerii stabilesc obiectivele.

 

Ne intrebam de ce angajatii nu sunt determinati si motivati sa isi realizeze obiectivele si de multe ori gasim scuze care nu au nicio legatura cu realitatea, cum ar fi faptul ca: “oamenii din ziua de astazi nu mai sunt motivati sa faca nimic”, “toti sunt puturosi si se gandesc doar la bani”, “nu le pasa de nimic decat sa stea si sa ia bani”. Ei bine, toate acestea sunt in foarte mica masura adevarate, motivul real fiind acela ca nimeni nu isi mai doreste sa inceapa ceva daca stie din start ca sansele lui sunt aproape nule.

Concluzia este urmatoarea:

Angajatii care nu au incredere in modul in care au fost stabilite obiectivele si nu cunosc mecanismele dupa care acestea au fost stabilite, nu sunt motivati sa se implice in realizarea lor.

Ce este de facut?!

Desi pare o pura teorie (mai ales pentru antreprenorii sau Directorii Generali care se bazeaza doar pe fler, intuitie si experientele lor de viata),  singura modalitate de a avea obiective intelese, insusite si asumate de catre angajati, ramane abordarea profesionala, sistemica si algoritmica a acestui proces.

Pasul Nr. 001

Stabilirea viziunii asupra companiei si a modului de a face afaceri.

Dar ce este viziunea?!

Viziunea este rezultatul unui proces prin care un antreprenor sau General Manager, identifica o oportunitate de business si vizualizeaza modul in care aceasta poate sa fie exploatata si folosita in folosul companiei lui.

Ex: Angajatii epuizati de forte multa munca, nu mai au timp sa gateasca acasa si atunci cumpara mancare nesanatoasa. Mancarea nesanatoasa le deterioreaza sanatatea pe termen lung ajungand sa cheltuie foarte multi bani pe medicamente si in acest mod sa nu mai poata performa la locul de munca.

Oportunitatea intalnita

Angajatii vor sa manance sanatos si sa aiba acces la o mancare sanatoasa.

Identificarea oprtunitatii si stabilirea viziunii strategice

Daca ar face o linie de manacare sanatoasa, prin care sa asigure mancare sanatoasa pentru 2000 de angajati, ar putea sa obtina o cifra de afaceri frumoasa si un profit sanatos si bun.

Declaratia de viziune

“Mancare sanatoasa pentru oameni sanatosi!”

Pasul Nr. 002

Transformarea viziunii in obiective fundamentale, la nivel de companie, departamente sau functiuni si posture.

Dar ce sunt obiectivele fundamentale?!
Sunt obiective fara de care o companie, nu poate avea directii strategice de actiune si nu poate performa.

Obiectivele fundamentale se clasifica in:

1. Obiective strategice;
2. Obiective operationale;
3. Obiective tactice.

 

Obiectivele strategice

Sunt rezultatul transformarii viziunii in tinte pe termen mediu si lung si au ca scop asumarea eforturilor si a viziunii si transformarea acestora in obiective realizabile.

Ex: Pentru a-mi realiza viziunea stabilita, trebuie sa ma asigur ca am urmatoarele (asumarea eforturilor):

1. Cele mai bune retete;
2. Cele mai bune ingrediente;
3. Cele mai bune utilaje de gatit;
4. Cei mai buni bucatari;
5. Un sistem de distributie care sa imi sustina afacerea.

 

Si atunci…. Obiectivele strategice vor fi:

1. Achizitia unui bucatar, specializat pe mancare traditionala dar sanatoasa;
2. Achizitia unei linii de gatit, profesionala;
4. Realizarea sau achizitia unui sistem de distributie;
5. Realizarea unui numar de retete care sa sigure mancare diferita pentru cinci zile ale saptamanii;
6. Stabilirea furnizorilor strategici pentru ingredientele necesare afacerii.

 

Obiectivele operationale

Se impart in obiective cantitative si calitative si reprezinta procesul prin care fiecare obiectiv strategic este transformat in tinte concrete de atins pe termen scurt si mediu.

Mergand pe exemplu, vom obtine urmatoarele:

Obiective cantitative:

1. Spatiu adecvat pentru a gati;
2. Achizitia a doua cuptoare, de mare capacitate, de gatit, cu finisher;
3. Achizitia a patru plite de gatit;
4. Achizitia a patru furnizori strategici, care sa asigure:

a. Legume si fructe proaspete;
b. Carne proaspata;
c. Etc.

Obiective calitative:

1. Implementarea a doua sisteme de management al calitatii totale: ISO si HACCP;
2. Legumele sa fie achizitionate cu o zi inainte de a fi gatite;
3. Etc.

Obiective tactice

1. Patru companii de distributie care sa asigure transportul mancarii la beneficiari;
2. Doua cofetarii care sa asigure dulciurile;
3. Colaborare cu 20 de companii, care sa ofere facilitate de plata angajatilor care isi vor asigura pranzul si cina in acest mod.

 

Pasul Nr. 003

Diseminarea obiectivelor catre angajati

Este procesul prin care se aloca obiective cantitative si calitative angajatilor (proces incorect numit cascadare), parcurgand urmatoarele etape:

1. Explicarea mecanismului de stabilire a obiectivelor cantitative si calitative;
2. Asigurarea insusirii mecanismeleor si obiectivelor pe post;
3. Asigurarea procesului de asumare a obiectivelor pe post;
4. Stabilirea unor mecanisme (actiune+rezultat final) prin care ne asiguram ca toate actiunile angajatilor sunt duse la bun sfarsit;
5. Alocarea documentelor si livrabilelor necesare asumarii obiectivelor postului, catre fiecare angajat:

a. Profilul postului;
b. Metodologia care a stat la baza stabilirii obiectivelor, MOA;
c. Fisa de post;
d. Fisa de alocare a obiectivelor;
e. Indicatorii de performanta, stabiliti dupa metodologia MOA;
f. Sistemul de evaluare al performantelor postului;
g. Sistemul de salarizare al postului.

6. Stabilirea unui sistem de monitorizare, supervizare si coordonare a angajatilor, folosind aceeasi metodologie MOA.

 

De retinut!!!

Nu este simplu sa realizati toate aceste lucruri dar se pot face si ce este cel mai important, nu este greu.

Petru orice nelamurire, intrebari sau orice altceva, va rog sa ma contactati prin toate mijloacele de mai jos.

In cazul in care vreti sa cunoasteti mai multe, va rog sa ma contactati sau ma urmariti pe:

www.cbc.ro

www.petrenicolae.ro

https://www.facebook.com/CBCRomania/

https://www.facebook.com/Petre-Nicolae-469326743264584/

https://www.facebook.com/nicolae.petre.96

Va doresc mult succes si spor in tot ceea ce faceti!

PhD. Petre Nicolae

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*