Autonomia departamentelor si posturilor din companie
Am stat de vorba cu unul dintre ownerii cu care colaborez si era traumatizat de ideea ca trebuie sa “isi lase haturile din mana, pe mainile directorilor lui”.
L-am linistit spunandu-i ca in acest moment exista mecanisme prin care poate sa aiba control asupra tuturor deciziilor si resurselor companiei, dar sa si ofere directorilor si celorlalte posturi din companie, autonomia de a-si duce sarcinile si obiectivele la bun sfarsit fara sa apeleze la resurse suplimentare validate de catre Owner sau GM.
A ramas circumspect la acel moment, desi aveam impreuna o experienta de patru ani in care am dezvoltat proiecte greu de imaginat pentru acesta.
De fapt, ce inseamna autonomia posturilor si de ce trebuie sa o stabilim?!
Autonomia reprezinta capacitatea unui post de a-si administra singur resursele alocate de catre companie, astfel incat sa isi poata realiza obiectivele postului.
Autonomia departamentelor si posturilor este, in fapt, un complex de drepturi controlate, stabilite prin limite minime si maxime.
Rezultatul final al autonomiei
Rezultatul final al stabilirii autonomiei posturilor este “independenta controlata” asupra:
- Dreptului de a consuma si administra resursele alocate postului;
- Dreptului de a-si gestiona autoritatea in relatia cu subalternii si colegii;
- Dreptului de a lua si gestiona deciziile strategice si operationale;
- Dreptului de a delega competentele si responsabilitatile postului, catre posturile din subordine.
Autonomia are la baza definirea si implementarea urmatoarelor:
- Ariile si limitele de autoritate;
- Ariile si limitele de responsabilitate;
- Ariile si limitele decizionale;
- Matricea cadru de delegare a competentelor.
Nota:
Din pacate, nu putem face acest lucru fara o metodologie care sa ne permita definirea cu acuratete a ariilor si limitelor mai sus prezentate.
Partea pozitiva si extraordinara a acestui proces este ca nu exista un om care sa nu poata invata sa isi stabileasca singur si sa isi implementeze toate aceste mecanisme, la nivel de companie.
Timp de 4 saptamani o sa va vorbim despre fiecare dintre cele patru arii strategice de dezvoltare si consolidare ale autonomiei si, de asemenea, speram sa va ajutam sa intrati si in posesia metodologiei de a stabili si implementa autonomia, la nivel de afacere.
Cine poate face acest lucru?!
Orice Owner si Top Manager care isi doreste sa invete sa faca singur acest lucru.
Iata ce spune Cristian Pop, Directorul Pet Product, despre experienta acestuia in GM Masterclass Academy®